top of page

Najczęstsze błędy początkujących! #ważne

Zaktualizowano: 13 lut 2022

Pracując jako trener, poznałem naprawdę wiele osób, przeróżnych osób. Ich podejście do procesu treningowego, zachowania w kontekście treningów i ćwiczeń oraz to, co pozwala tym osobom przetrwać lub to, co powoduje, że przestają trenować.


W tym poście chciałbym omówić najczęstsze błędy popełniane przez osoby początkujące, które trenują same lub z programem treningowych od trenera.


Błędy początkujących trenujących bez odpowiedniego programu treningowego:

Błędy początkujących trenujących z odpowiednim programem treningowym:

 
 

Nie jest tajemnicą to, że w Internecie można znaleźć dosłownie wszystko na każdy dowolny temat. Ja zajmę się tematem związanym z treningiem i ćwiczeniami. W sieci aż roi się od zdjęć/filmików z przykładowymi ćwiczeniami. Ba! Są nawet gotowe treningi do wykonania. Problem w tym, że osoby początkujące nie zastanawiają się nad sensem wykonywania danego ćwiczenia. Nie analizują techniki danego ćwiczenia i tego, jak powinno się je poprawnie wykonywać, aby przyniosło zamierzone efekty. Zazwyczaj idą za trendem i bazują na tym, co podają im na tacy ich internetowi idole.

Niestety, nie raz miałem okazję zobaczyć (i nawet analizować na live'ach mojej na grupie), jakie i jaki sposób przedstawiane są ćwiczenia na social mediach. Nie chce wyjść na hejtara, ale czasami nie mogę uwierzyć w to, co widzę w Internecie. Przykładowe ćwiczenia bez ładu i składu, które poza przykuwającym oko udziwnieniem nie mają sensu, spotykane są z pozytywnym odzewem ze strony obserwatorów. Ja wiem, nie każdy jest ekspertem w dziedzinie treningu, ale naprawdę czasami warto usiąść i na spokoju zastanowić się nad sensem danego ćwiczenia. Jakie mięśnie i stawy powinny pracować oraz w jaki sposób powinno wykonywać się dane ćwiczenie.

“Chyba musi być dobra, bo trener "X" powiedział/pokazał, że to ćwiczenie "Y" jest najlepsze na poślad”. Kiedyś pisałem o tym, że najlepsze ćwiczenie na pośladki nie istnieje, bo każdy z nas jest inny. Oczywiście! Warto sprawdzać nowe ćwiczenia, ale nie może to wyglądać tak, że co trening sprawdzamy 9 nowych ćwiczeń losowo wybranych z instagramowej zakładki "zapisane".

Czy warto iść według planu pod okiem trenera - stanowcze tak, nie popełniasz tych samych błędów które powodują zerowy praktycznie progres. Z Kacprem zaczęłam późno bo zawsze myślałam że nie potrzebuje trenera... bo .. jest masa informacji w necie - no tak jest, lecz aby wykorzystać to efektywnie w moim przypadku nie było oczywiste. Dziewczyny kto jak nie my o siebie zawalczymy. ~ Magdalena, jedna z podopiecznych.

Brak planu treningowego to najczęściej spotykany błąd. Ciężko jest dość do wyznaczonego przez siebie celu bez odpowiedniego planu działania. Tak samo jest w treningu. Ciężko jest mieć pożądane efekty bez odpowiedniego programu treningowego. Freestyle nie jest dobrą opcją na progres w treningu i efekty z nim związane. Z takim podejściem nie dość, że tracisz mnóstwo czasu nad wymyśleniem swojego treningu, to jeszcze nie zawsze jest on dobrze skonstruowany. Brak planu = strata czasu = brak efektów = rezygnacja.

Przez 3 miesiące z Panem Dupkiem zrobiłam więcej, niż przez rok sama. ~ Katarzyna, jedna z podopiecznych.

Przeglądając Internet, możemy natknąć się na zdjęcia, na których jest pokazana wspaniała 3 tygodniowa przemiana. Bohaterka ze zdjęcia schudła z 80 na 60 kg w 21 dni. Coś niebywałego! Przeważnie takie "super" przemiany wyglądają tak: Cardio, cardio, duży deficyt kaloryczny i jeszcze więcej cardio. Takie połączenie nie jest w żadnym stopniu zdrowe dla naszego organizmu i często powoduje jego wyczerpanie. Zgadza się, efekty sylwetkowy będzie taki, że schudniesz... ALE JAKIM KOSZTEM i na jak dług będziesz tak wyglądać (nie wspominając o zdrowiu, hormonach etc.) Współpracuję z kilkoma osobami, które kiedyś korzystały z takich magicznych współprac i stanowczo ich odradzają.

Nie przywiązuj się do tego typu postów. To jest marketing. Im szybsza i większa utrata wagi, tym lepiej... DLA TRENERA MAGIKA, bo zapewne dużo osób się do niego zgłosi. Pamiętaj! Jeśli chcesz osiągnąć zamierzony efekt, musisz być cierpliwa, systematyczna i zaangażowana w proces treningowy. Musisz zwrócić uwagę na swój styl życia, nawyki treningowe i odpowiedni program treningu siłowego. Jedyne co możesz zrobić dla siebie i swojego ciała w 3 tygodnie, to wyrobić odpowiednie nawyki, które pchną Cię w stronę sukcesu.


Początkujący z planem też popełniają błędy. Między innymi te poniżej.


Bardzo często spotykane u osób początkujących, trenujących z planem treningowym jest to, że pierwszy raz plik z programem treningowym otwierają w momencie rozpoczęcia treningu. Dlaczego jest to błąd? A no dlatego, że nie można być gotowym na coś, czego się nawet nie sprawdziło. Skąd możesz wiedzieć, jak wygląda plan? Jakie są ćwiczenia? Jak powinny one wyglądać technicznie? Jaki sprzęt będzie Ci potrzebny? Na czym powinnaś się skupić w treningu? Ile powinny trwać przerwy? Jakie powinno być tempo (CO TO JEST TEMPO!). Skąd weźmiesz odpowiedzi na te pytania, skoro wcześniej nie sprawdziłaś pliku z planem? No właśnie… a później cały trening zamiast 1h trwa 2h lub kończysz szybciej, bo nie masz czasu wykonać całości.


Brak odpowiedniego zaangażowania w treningi i współpracę treningową to kontynuacja wyżej wymienionego problemu. Daj z siebie trochę więcej. Otwórz plik z programem. Przeanalizuj go. Sprawdź ćwiczenia, których nie jesteś pewna. Wyobraź sobie, jak powinny one wyglądać. Jakie mięśnie powinny pracować podczas wykonywania konkretnego ćwiczenia. Jeśli czegoś nie wiesz, to napisz do mnie. Zawsze odpowiadam na wiadomości i prosty sposób tłumaczę, o co chodzi w danym problemie. Zrób to, aby na treningu móc dać z siebie 200%.

Osobiście nie wyobrażam sobie pójścia na trening bez wcześniejszego przygotowania. Będąc na treningu, chcę dać z siebie maksimum i w 100% skoncentrować się na ćwiczeniach. W innym wypadku pójście na trening nie miałoby sensu. Uważałbym ten czas jako zmarnowany. Dlatego pamiętaj! Zaangażuj się bardziej w cały proces i współpracę treningową. Korzystaj z pomocy trenera, jeśli jest taka możliwość (u mnie jest). Jeśli twoje zaangażowanie i relacja z trenerem będą na wysokim poziomie, to będziesz zbierać naprawdę dorodne żniwo - efektów mentalnych i fizycznych.


Jeśli chcesz zadbać o swoją sylwetkę i zdrowie, to zapraszam do współpracy treningowej i dietetycznej - www.pandupek.pl. Na stronie głównej znajdziesz również do pobrania darmową jednostkę treningową. Nie kupuj kota w worku! Sprawdź trening na sobie i podejmij słuszną decyzję!


Do następnego! Pan Dupek.


110 wyświetleń0 komentarzy

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page